pis

„Poprawa dostępności komunikacyjnej dla Mieszkańców Dzielnicy Warszawa Rembertów”- spotkanie z Ekspertem ds. transportu publicznego, p. Czesławem Warsewiczem

inline
Jak większość mieszkańców mojej dzielnicy, czasem muszę przemieszczać się ze Starego Rembertowa na nowy (i z powrotem). Jako że jestem młodą osobą, często wybieram rower czy spacer na piechotę. Jednak na moim osiedlu mieszka wielu starszych ludzi, którzy chcą dojechać np. na cmentarz czy do kościoła- bez samochodu i sił na rower czy przejście piechotą z jednej części Rembertowa do drugiej, dlatego są „skazani” na komunikację miejską. Aby dostać się ze Starego Rembertowa na Nowy Rembertów należy dojechać autobusem linii 196 do przystanku PKP Rembertów, stamtąd- dalej autobusem linii 115, który jednak kursuje co pół godziny- w tym czasie ulicami Rembertowa potrafi przejechać kilka pustych autobusów linii 196. Dodatkowo jeśli ktoś nie jeździ autobusami często i nie ma biletu długookresowego, zmuszony jest kupować cztery bilety w obie strony, a ceny biletów ZTM jakie są- każdy widzi. Brak jednej linii łączącej Stary i Nowy Rembertów to nie jedyny problem, przed którym staje uczestnik rembertowskiej komunikacji- nie tylko autobusowej, na pewno każdy kierowca stał kiedyś w korku na Marsa czy przy przejeździe kolejowym, a rowerzystom skacze adrenalina, gdy muszą jeździć po niebezpiecznych ulicach, gdyż brakuje ścieżek rowerowych. O tych i innych problemach mieszkańcy naszej dzielnicy mogli porozmawiać 26 marca b.r. na spotkaniu z panem Czesławem Warsewiczem, wydawcą portalu Nakolei.pl oraz ekspertem prof. Piotra Glińskiego ds. transportu publicznego.
Pan Czesław Warsewicz przede wszystkim obalił mit głoszący, że na poprawę infrastruktury brak środków w budżecie. Owszem, środki są, tyle że niewykorzystane przez rząd koalicji PO-PSL. Na samym początku nasz Ekspert przeprowadził krótki wykład o tym, jak funkcjonuje transport zbiorowy (sześć poziomów) oraz przedstawił swoje propozycje, cele, jakie założył. Były to między innymi: poprawa dostępności transportowej i jakości transportu, poprawa efektywności, integracja czy wspieranie konkurencyjności.
Następnie pan Czesław Warsewicz przedstawił problemy komunikacyjne w Rembertowie i pomysły na ich rozwiązanie. Nasz Gość proponował m.in. utworzenie multimodalnego centrum komunikacyjnego Warszawa-Rembertów, utworzenie bezkolizyjnych przejazdów kolejowych przy stacji Warszawa-Rembertów oraz przy ul. Chełmżyńskiej, bezpłatne połączenie autobusowe stacji kolejowej z osiedlem Sady Rembertowskie, które znajduje się w izolacji od reszty dzielnicy. Propozycją p. Czesława Warsewicza było też zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów do centrum Warszawy (co 5-7 minut w godzinach szczytu i co 20-25 min. poza godzinami szczytu). Kolejnym pomysłem, ale już raczej dotyczącym całej Warszawy, byłoby obniżenie cen biletów jednorazowych i miesięcznych za przejazd komunikacją miejską, które teraz są skandaliczne- ich wysokość jest często nieproporcjonalna do jakości usług komunikacyjnych. I wreszcie niezwykle ważny problem dla rowerzystów- zwiększenie liczby ścieżek rowerowych, których tak brakuje w Rembertowie (nie tak dawno, bo zaledwie w ubiegłym roku, jadąc ulicą Marsa w stronę Rembertowa widziałam ojca z synem jadących na rowerach niebezpieczną, rozkopaną wtedy ulicą).
W kolejnej części spotkania swoje uwagi mogli zgłaszać mieszkańcy. W pewnym momencie wywiązała się dość żywa dyskusja, m.in. o tym czy w Rembertowie w ogóle istnieje potrzeba miejsca, które byłoby „centrum” dzielnicy. Mieszkańcy poruszali też temat węzła kolejowego przy ul. Cyrulików- Marsa- przewodnicząca Komitetu Prawa i Sprawiedliwości w Rembertowie, pani Barbara Augustynowicz-Figat zwróciła uwagę na fakt, że w momencie, gdy na stację kolejową podjeżdża pociąg z Centrum i pasażerowie wysiadają, a następnie przechodzą przez jezdnię przy ul. Cyrulików, tworzy się ogólny chaos.
Pan Czesław Warsewicz powiedział wprost, że niewykorzystanie środków na poprawę transportu było porażką rządu PO-PSL i zapytał: „Dlaczego mamy godzić się na bylejakość, skoro możemy postawić na konkrety”? Ekspert zaznaczył też, że nie ma sensu sięgać po rozwiązania minimalistyczne, byle jakie, ponieważ środki unijne na transport naprawdę są, a na pierwszym miejscu we wszystkich reformach komunikacji powinien być pasażer.
Również po spotkaniu mieszkańcy Rembertowa mogli dzielić się swoimi spostrzeżeniami i refleksjami nt. komunikacji w naszej dzielnicy. Pan Czesław Warsewicz otrzymał zaś od Przewodniczącej Komitetu drobną pamiątkę- koszulkę Rembertowskiego PiS-u i zaproszenie do współpracy. Widać było, że nasz Gość jest osobą, która wie, o czym mówi, dosłownie właśnie- Ekspertem, a także- że ma wiele pomysłów nie tylko na poprawę komunikacji w Rembertowie, ale i w całej Warszawie. Marzy mi się, by następny rząd składał się z takich ludzi.

Skomentuj